”Det finns ju helt plötsligt en fritid att fylla och det hade vi nog inte tänkt så mycket på innan vi sålde företaget.”

Carina Ferm Lindberg har tillsammans med sin man Christer drivit Colorama- butiken i Avesta sedan 1981. De första fem åren var riktigt tuffa och hade det inte varit för revisorn som trodde på verksamheten hade det kanske slutat där. Men affärerna rullade på och efter över 30 år i branschen kände de båda att de var redo att sälja företaget vidare till någon yngre. 

Beslutet om att sälja företaget växte fram under flera år, de kände inte längre samma driv och insåg att de ville göra något annat med sitt liv när de blev äldre. 2015 beslutade de sig för att sälja till en bekant som visat intresse för verksamheten.

Tydlig profil på köparen
Carina och Christer hade ganska tydliga krav på den nya ägaren och visste vilken typ av köpare de var ute efter. Ett krav var att köparen skulle vara från orten, ha ett modernt tänk och att personalen, inklusive Christer och Carina skulle få arbeta kvar i företaget. Genom att sprida ryktet om att företaget var till salu till bekanta så gick det snabbt och smidigt att hitta den rätta köparen utan att ta in en företagsmäklare. Idag arbetar Carina och Christer deltid tre dagar i veckan och har på så sätt kunnat överföra nätverk, kompetens och kunskap de besitter angående verksamheten till den nya ägaren. Carina berättar att hon trodde att det skulle vara lättare att släppa företaget och inte jobba alls. 

- Ibland får man bita sig i läppen och inte glömma bort att det inte är vi som bestämmer längre. Mattias måste få ta sina egna beslut. Dessutom inser man att man helt plötsligt har en fritid som ska fyllas. Det hade vi nog inte tänkt så mycket på innan vi sålde företaget. Med vi har ju barnbarn så det går ganska bra ändå, säger Carina.

Kompetensöverföring är viktig
Hon berättar att det är ett privilegium att få jobba kvar och lämna över verksamheten på ett bra sätt. Mattias, som den nya ägaren heter säger att han är otroligt tacksam för att kompetensen och kunskapen som Carina och Christer har finns kvar i företaget ett tag till.

- Jag har sett det som att jag praktiserar i min nya roll ett tag tills jag ser hur allting fungerar. Det går inte att bara komma in och vända upp och ner på verksamheten innan man förstår hur allt hänger ihop, säger Mattias.

Både Carina och Mattias tycker att allt gått över förväntan och Carina tror att mycket beror på att de visste vilken typ av köpare de ville ha.

- Jag kan råda alla i min ålder att göra samma sak, men var noga med vem du säljer till. Hitta en köpare som känns bra i magen och som vill låta företaget växa. Många är rädda för att berätta att företaget är till salu. Men det ökar faktiskt chansen att hitta en bra köpare, säger Carina.

Håll dig uppdaterad! Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.