”Ända sedan jag var liten har jag vetat att jag ville jobba med det Pappa gör”

TTV.jpg

Barndomsvännerna Johan Stillman och Ingemar Falk tog över företaget TTV efter Ingemars pappa Harry och hans kompanjon Björn Elmerstad. De hade drivit företaget sedan 1981 där den huvudsakliga produktionen bestod av företagsfilm, utbildningsfilm och reklam, instruktions och presentationsfilmer. När det var dags för pension tänkte Harry och Björn avveckla verksamheten men Johan och Ingemar övertygade dem om att de kunde driva företaget vidare.

Historien om TTV började redan på 60-talet då Harry och Björn arbetade tillsammans på ett företag som hette FTV som sysslade med företagsfilm. På 70-talet bröt sig Harry och Björn loss och startade Video Sweden Production- Channel 4 där de första kunderna var Svenska Fotbollsförbundet och Kriminalvården. Kriminalvården ansåg dock att Video Sweden Production inte var ett tillräckligt representativt namn på produktionsbolaget som skulle komma att representera dem framöver. Ett nytt namn togs fram av en grupp experter. Tillämpad Television AB föddes och med åren blev förkortningen TTV mer och mer inarbetad. Sedan Ingemar och Johan tog över bolaget har verksamheten blivit allt mer digital. De arbetar fortfarande med företagsfilm och utbildningsfilm men även med marknadsföring, digital kommunikation och produktion med fokus på digitala kanaler och sociala medier.

Berätta lite om er ägarskiftesresa.

- Jag och Johan möttes i början på högstadiet och blev snabbt vänner. Efter några år gled vi dock isär av naturliga orsaker men efter ett par år träffade vi på varandra av en slump och tog upp vänskapen igen. Vi är båda kreativa personer och ville starta eget men vad vi skulle göra visste vi inte riktigt. I samma veva hade min pappa Harry och Björn börjat tänka på pension och var i färd med att avveckla bolaget. Jag arbetade på den tiden som chef inom säkerhetsbranschen och kände att jag ville göra någonting nytt. Ända sedan jag var liten har jag vetat att jag ville ”jobba med det Pappa gör”. Nu var tajmingen perfekt. Jag hade bra koll på försäljning, projektledning och en del kunskap som jag snappat upp som barn till en tv-producent. Johan var i ungefär samma situation med undantaget att han arbetat hela sitt yrkesverksamma liv som TV- fotograf. Vi frågade Harry och Björn om det fanns en möjlighet för oss att driva företaget vidare. Vi fick chansen att starta en egen ”verksamhet i verksamheten”, det vill säga använda företagsnamnet och faktureringsmöjligheter, samt Harry och Björns kunskap, råd och erfarenheter. Vid denna tidpunkt hade Harry och Björn redan hunnit en bra bit i avvecklingsprocessen och gjort sig av med kontor, större delen av all teknik och dessvärre tackat för sig hos alla kunder utom två, Toyota Sweden och Weda Water i Södertälje. Ganska snart förlorade vi även dessa kunder till följd av nyckelpersoner som slutade eller gick i pension.

På Harrys vind i Nacka, utan kunder och inkomster började vi bygga en ny varumärkesprofil och gav oss ut för att tala om för världen att vi fanns. Det var ungefär här min och Johans historia började. En historia med en historia kan man säga och vi tycker att den är fantastisk. Vi gick från en trygg och bra inkomst till noll kr i lön och ändå var det fantastiskt att gå till jobbet, ett jobb som var det bästa och roligaste. Pengar är väldigt sekundärt, menar Ingemar.

Vad har varit den största utmaningen i ägarskiftesprocessen?

- Själva ägarskiftesprocessen gick smärtfritt, det svåra var att få igång affärerna och hitta nya kunder. Johan jobbade i början som frilansande TV-fotograf några dagar i veckan vilket gjorde att vi fick in lite lön som vi kunde dela på. Jag själv ägnade motsvarande tid åt försäljning, företagsstruktur och praktiska saker som hemsida, redovisning och strategi för framtiden. Tillsammans fick vi det att fungera, med ett stort stöd och tålamod från våra familjer, inte minst våra fruar, säger Ingemar.

Hur fungerar det att driva ett familjeföretag tillsammans med någon utanför familjen?

- Vi är mer eller mindre som familj, goda vänner både på och utanför jobbet fast med en professionell distans mellan jobb och fritid. De få gånger vi är oense tar vi upp saken direkt oavsett om det är stort, smått, viktigt eller oviktigt. En viktig del är också att vi delar allt vi gör lika. Vi äger hälften av företaget var, delar på ansvar, pengar och räknar inte arbetade timmar. Det är väldigt enkelt och tydligt och eftersom vi känner varandra så väl vet vi att vi kan lita på varandra, menar Ingemar.

- Jag har aldrig sett mig som utomstående i familjen och eftersom bolaget inte enbart ägdes av Harry utan även av Björn, så har det aldrig varit konstigt. Jag ser det inte som ett klassiskt familjeföretag. Snarare ett företag med en fantastisk historia som vi fått förtroendet att förvalta, vilket jag med stolthet och glädje gör, säger Johan.

Hur driver ni företaget idag? Vem gör vad? Har ni anställda?

- Vi är i dag ett starkt team på sex personer som arbetar heltid, men tar in frilansare med spetskompetenser för varje unikt uppdrag. För att driva ett relativt litet företag är vi tvungna att byta ”kepsar” hela tiden. Ena dagen är man VD, Exekutiv producent och Keyaccount manager och nästa fotograf, redigerare eller vaktmästare. Jag och Johan delar upp kundkontakterna och uppgifterna mellan varandra efter kompetens, tid och engagemang, men vi bollar nästan alla jobb med varandra. Tillsammans med alla blandade kompetenser har vi en bred plattform att stå på där vi kan agera stort men fortfarande vara relativt små och agila när det behövs, menar Ingemar.

Har de tidigare ägarna någon roll i företaget idag?

- Harry och Björn är idag glada pensionärer, de har ingen operativ roll i företaget idag men kommer alltid att vara en stor del av oss. De lade grunden till allt vi är idag och i skrivande stund planerar vi att göra en filmserie där de får berätta sina historier. Det finns så mycket intressant att lyssna på som vi vill bevara. Allt från arbetet med Magnus och Brasse till Kriminalvården och många andra kunder och människor, berättar Johan och Ingemar.

I en sådan föränderlig bransch som ni verkar i, hur gör ni för att hänga med i utvecklingen och hur har företaget förändrats sedan ni tog över?

- Vi är pålästa och nyfikna på nya trender och lösningar. Att arbeta med frilansare/konsulter gör att vi alltid kan ha rätt kompetens utifrån kundens och uppdragets behov. Vi älskar det vi gör och betraktar det nästan inte som ett jobb. Det faller ganska naturligt för oss att hänga med i utveckling både tekniskt, innehållsmässigt och i digitala kanaler, menar Ingemar.

Hur jobbar ni med att förnya företaget framöver?

- Just nu pågår ett förändringsarbete där vi breddar vårt område från ren produktion till digital kommunikation. Vi har idag flera avdelningar inhouse som arbetar tätt tillsammans eller enskilt beroende på uppdrag. En kommunikationsstrategi kan mynna ut i en videoproduktion, reklam eller podcast t.ex. och då finns den expertkompetensen att tillgå på en gång, redan i idé och planeringsstadiet. Detta ser vi som en av våra styrkor och att vi har en gedigen erfarenhet från TV- och mediaproduktion, berättar Johan.

Hur ser framtiden ut?

- Framtiden ser ljus ut och vi ser att det mesta går mot en allt mer digital värld där behovet av video växer för varje dag. Vi ligger rätt i tiden med våra idéer, vår paketering och vårt sätt att vara och att se på saker. Flexibilitet och förmågan att anpassa insats efter varje uppdrag tror vi är oerhört viktigt. Vi ska kunna arbeta på högsta nivå med globala kunder och samtidigt kunna möta mindre kunders behov utan att behöva tumma på kvalitén. Av erfarenhet vet vi att även de minsta kunderna snabbt kan växa sig stora och bli stora kunder och i många fall även samarbetspartners, avslutar Ingemar.

Läs mer om företaget TTV här: www.ttv.se

 

Håll dig uppdaterad! Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.