”Det som var självklart att vi inte kunde behålla, var lika självklart att vi inte kunde göra oss av med”.

Lidéns Möbler grundades 1898 och finns än idag kvar i Säter där allt en gång startade. Företaget ägs av systrarna Ann och Marie Lidén, som är fjärde generationen ägare och Marie Lidén är VD för företaget. På Möbelmässan 2016 utsågs Lidéns möbler till Årets möbelhandlare av branschorganisationen FMI (färg, möbler och interiör).

När Maries pappa, som drivit företaget i över 40 år gick bort 2015 blev det Marie och hennes syster som fick frågan om de ville förvalta arvet.

- Pappa var bekymrad över hur det skulle bli, han hade dåligt samvete över att vi skulle behöva ta över när vi inte ens bodde i Säter. I början tänkte jag att det klart vi inte kan driva företaget vidare, jag bodde i Göteborg och arbetade med marknadsföring och min syster gjorde karriär som åklagare i Stockholm. Men det var också lika självklart att vi inte kunde göra oss av med det, berättar Marie.

Marie valde familjeföretaget
Marie bestämde sig till slut att hon skulle driva företaget på distans samtidigt som hon jobbade, men blev med tiden mer och mer engagerad i verksamheten uppe i Säter. Det som från början var en plikt och sidosyssla blev mer och mer spännande och engagerande och Marie insåg att det var det här hon skulle fylla sina dagar med. Hon sa upp sig från sitt jobb som marknadsförare och idag driver hon möbelvaruhuset på heltid från Göteborg men åker regelbundet upp för att arbeta i butiken.

Nya tankar skapar nya sätt att arbeta
För att kunna styra företaget på distans har personalen fått ett större ansvar över den dagliga driften. Marie menar att det är tack vare den rutinerade personalen som det fungerar så bra. Det gör att Marie kan fokusera på marknadsföringen och hon har även utvecklat webben med en webbshop. Systern Ann är passiv ägare i företaget och Marie tycker att det fungerar bra.

- Hon är glad om hon får köpa möbler till personalrabatt och hon drar sitt stå till stacken genom att locka sina stockholmsvänner till att besöka webben och beställa från webbshoppen, säger Marie och skrattar.

I år har butiken påbörjat ett inredningskoncept tillsammans med en lokal inredare från Säter. Detta gör att de kan erbjuda kunderna kostnadsfri inredningshjälp om kunderna väljer att handla sina möbler hos Lidéns möbler.

- Vi jobbar i en extremt föränderlig bransch och kunderna vill ha enkla lösningar, det ser vi mer och mer. Idag kan man jämföra priser på nätet och välja det billigaste alternativet, vilket gör att vi måste anpassa våra priser och även skapa mervärden för de som handlar i butiken. Behovet av att klämma och känna på möblerna kommer att finnas kvar tror jag, även om köpbeteendet förändras. Man köper inte en soffa utan att ha provsuttit den, så kanske butikerna snarare kommer att fungera som ett showroom åt våra leverantörer i framtiden, säger Marie.

Håll dig uppdaterad! Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.