- Allt har gått förvånansvärt smidigt, men det beror väldigt mycket på att jag och köparen ”pratat samma språk” hela vägen

Lisa_ny.jpg

"Det var en gång en ganska stor flicka med alldeles för många idéer i sitt huvud. Hon hade tidigare en sko- och leksaksaffär, som heter Bobergs Dojs & tojs, och sålde då bland annat ullstrumpor. Inställningen till ull var väl som för de flesta som inte testat, att det kliar och är varmt. Efter att ha jobbat i dem varje dag i butiken, blev hon dock omvänd, inget kli, hållbara och fantastiskt sköna. ULLFRÄLST är ordet. Så nu bestämde hon sig för att frälsa resten av världen också".

Lisa Staffas grundade utifrån detta Woolisar, där hon producerat ullprodukter med dalainslag. Den första kollektionen kom direkt ur hennes dalahjärta, med dalahästar och kurbits och med inspiration hämtat från bröllopslakanet hon ärvt av farmor och farfar, Anna och Karl. Under åren har designen byggts på med fler mönster och fler färgställningar.

- Efter att jag sålt Dojs & tojs fick jag tid att utveckla varumärket och jobba mot återförsäljare. Dessutom drog jag ganska snart igång en webbshop under annan domän där jag kunde sälja produkterna direkt mot privatpersoner. 2015 fick, framförallt mössorna ett stort uppsving efter att prins Carl Philip och hans fru Sofia hade dem på sig under ett officiellt besök i Dalarna. De syntes i nyheterna på TV och många bilder togs som sedan använts i pressen under flera år. Detta gjorde att mössan fick namnet ”prinsessmössan” och försäljningen satte fart ordentligt, berättar Lisa.

Lisa ser sig själv som en starter som är bra på startidéer och att genomföra dem. När det sen kommer till förvaltning är hon inte lika stark och efter att ha hållit i varumärket i sju år och lyckats öka omsättningen så kände hon att det var dags att låta någon annan ta över.

- Medan jag drev det hela höll jag i allt från design, underhåll av hemsida och webbshop till lagerarbete, packning av leveranser till både återförsäljare och privatkunder och leverantörskontakter. Jag kände tillslut att det var dags att låta någon annan ta över. Som det mesta jag gör följde min ägarskiftesresa inte någon genomtänkt mall men vi kom ganska snabbt överens om pris och datum för övertagande. Efter två möten och ett antal mail fram och tillbaka, var avtalen påskrivna och båda var nöjda. Det tog cirka tre månader från den första kontakten med köparen.

Eftersom Lisa tidigare fått hjälp av Helen Gustafsson som arbetar som rådgivare på Ägarskiftescentrum tog hon kontakt med henne för att få rådgivning och för att ha ett bollplank. Helen var även med och gav råd vid starten av Woolisar. Köparen kom hon i kontakt med via Facebook där Lisa gjort ett inlägg om att hon tänkte ändra inriktning på sitt företagande och att om någon var intresserad av att ta över Woolisar så var det bara att höra av sig. Ägarskiftet är nu genomfört och allt gjordes klart under lågsäsong, vilket passade väldigt bra för den nya ägaren som fick en mjukstart och hann sätta sig in i system och produkter innan hösten och högsäsongen drog igång.

- Allt har gått förvånansvärt smidigt, men det beror väldigt mycket på att jag och köparen ”pratat samma språk” hela vägen. Dessutom var båda på hugget och ville få affären klar så snart som möjligt. Det svåraste i detta var nog att sätta priset. Det mest fantastiska med att sälja är att se att en del av de idéer jag inte orkat genomföra nu är gjorda. Nya produkter som jag inte fått fram, men trott på. Underbart med ny kraft och framförallt en ny ägare med personal på plats som kan hjälpa till och genomföra. Dessutom jobbar de vidare med produktutvecklingen, så nya ägaren är på god väg att sätta sin egen prägel på företaget, säger Lisa.

 

Håll dig uppdaterad! Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.